Mojave National Preserve

6 september 2009 - Mojave, California, Verenigde Staten

Doreen: “Ik had eerlijk gezegd niet zoveel zin in een dagje woestijn en dus ook een volledige dag in de auto, maar eenmaal daar begon ik het mooie van de woestijn in te zien.”

Nick: “Told you so! Ik had in den boek gelezen dat de Mojave Desert vaak wordt overgeslaan door toeristen, maar dat het eigenlijk de moeite waard is, dus ik wou daar naartoe en heb er nog geen moment spijt van!”

Doreen: “De eerste halte was Calico, een ghost town uit de jaren 1880, tijdens de silver rush. In de buurt was er veel zilver te vinden dus kwamen er veel “goudzoekers” daar wonen, op een gegeven moment woonden er zelfs zo’n 2000 mensen, wat veel was. Maar toen de prijs van zilver kelderde, vertrokken de mensen ook zodat het dorpje er verlaten kwam bij te liggen. Het is toen gerestaureerd door de eigenaar van o.a. Soak City en later heeft de Staat het dan overgenomen en nu is het gezellig om door te wandelen. The Wild Wild West :-)”

Nick: “Vlak voor we echt het park binnenreden, hebben we een klein detourtje gedaan naar Zzyzx, een echte oase in de woestijn. Er borrelt daar water uit de grond, genoeg om een vijver te vormen en de omgeving iets groener te kleuren. Er is ook een onderzoekscentrum aan, maar dat was verlaten dus het was een beetje creepy daar aangezien we de enige bezoekers waren. De volgende route ging dan volledig door de Mojave woestijn, richting de Kelso Dunes, de grootste duinen in het westelijk halfrond. We waren eerst van plan om op die berg zand wat rond te wandelen, maar het was er snikheet en door het zand wandelen zou ons uren bezig gehouden hebben. Maar zelfs aan de voet van al dat zand, dat zich al 1000en jaren aan het opstapelen is, was het uitzicht prachtig.”

Doreen: “Op weg naar de volgende halte, de Mitchell Caverns, reden we door prachtige natuur. Nuja, als je woestijn nog natuur kunt noemen want veel groen valt er niet te zien. Overal zand, stenen, bergen, lavahopen, cacti, ... Fenomenaal! En we waren de enigen op zo’n highway door de woestijn, we zijn misschien maar 3 auto’s tegengekomen! De Caverns zijn grotten gevormd door een chemische reactie van limestone met een soort zuur dat in het water zat.”

Nick: “Een zeer leuke ervaring. Ook tof was toen de gids alle lichten uitdeed en het pikdonker was. Met een speciaal licht flitste hij dan naar de rotswand en als je dan meteen naar de rotswand kijkt, zie je de fosfor nog oplichten.”

Doreen: “Nadien moesten we natuurlijk weer helemaal terug naar Barstow want in de woestijn zijn er niet echt hotels. Nog 2 uur rijden! Godzijdank hebben we ons kunnen entertainen met het spelen van ABC. Bv. ABC van bekende acteurs: Nick zegt Al Pacino, ik zeg Brad Pitt, hij dan Cary Grant, etc. :-) Of ik die de Flair, Story en Dag Allemaal voorlees zodat de boekskes in de papiermand mogen (en dus mijn valies niet nog zwaarder maken..).”

Nick: “‘s Avonds dan naar Sizzler, een soort van all you can eat.”

Doreen: “Jakkes! Maar het enige lekkere in Barstow was dicht dusja...”

Nick: “En dan nog naar 4 afleveringen van Friday Night Lights gekeken!”